Bergopwaarts en energieLoket samen in actie bij Voedselbank in Deurne

Iedere vrijdag deelt Voedselbank Deurne voedselpakketten uit aan mensen die hiervoor in aanmerking komen. Ze krijgen een weekpakket, gevuld met de belangrijkste boodschappen. Maar volgens vrijwilliger Manuela doet de Voedselbank nog meer: ‘Wij zijn er ook om naar mensen te luisteren.’

Een bijzondere herinnering aan haar vrijwilligerswerk? ‘Een vrouw dacht dat we haar niet konden helpen, maar binnen tien minuten konden we haar vertellen dat ze wél recht had op een voedselpakket. Huilend van blijdschap vertrok ze’, zegt Manuela nadat ze de laatste pakketten heeft ingepakt. Al ruim zeven jaar helpt ze bijna iedere week mee in de loods aan de Florijn in Deurne. ‘Het is belangrijk dat mensen merken dat we er voor ze zijn. Sommige mensen hebben het echt moeilijk en hebben veel problemen. Dan luisteren wij naar ze en denken mee over een oplossing.’

Voedsel en verzorging
Penningmeester Geert van Rijt kijkt van een afstandje toe. ‘Zonder vrijwilligers lukt het niet. We helpen elke week zo’n 75 tot 80 gezinnen. Dat zijn inwoners van Deurne, Asten en Someren. Met een team van 40 vrijwilligers zorgen we ervoor dat iedereen een goed gevuld voedselpakket krijgt’, legt hij uit. Geert vertelt dat de Voedselbank in Deurne al sinds 2007 bestaat. Ze halen producten op bij plaatselijke supermarkten en telers in de buurt: ‘Bijvoorbeeld bij de tomatenteler in Asten en de supermarkten, verswinkels en een grote bakkerij. Daarnaast doneren bewoners producten, bijvoorbeeld in de kerstperiode.’ Op vrijdagochtend worden de pakketten klaargemaakt. ‘Het gaat niet alleen om eten.
We geven ook verzorgingsproducten mee zoals shampoo, tandpasta en douchegel. We willen de mensen echt zo goed mogelijk helpen.’

Samenwerken
Geert legt uit dat ze ook gezinnen helpen met hun financiële situatie: ‘We werken samen met organisaties zoals Grip op Schuld, die mensen ondersteunen bij het afbetalen van schulden en het op orde krijgen van hun financiën.’ Op dat moment komt Suzan Beks, Consulent Huurbetaling bij Bergopwaarts, aanlopen met een heleboel tasjes in haar hand. ‘Gevuld met wat lekkers, gratis advies en handige tips’. Suzan vertelt: ‘Het is het belangrijk dat mensen ons weten te vinden, vooral in lastige situaties zoals bijvoorbeeld huurachterstand. Hoe sneller ze contact met ons opnemen, hoe sneller we samen kunnen werken aan het op orde brengen van hun situatie. Door hier aanwezig te zijn, krijgt Bergopwaarts een gezicht. Dat maakt het makkelijker om te bellen of langs te komen wanneer het minder goed gaat en de problemen zich opstapelen.’

Suzan is samen met vrijwilligers van EnergieLoket aanwezig om mensen ook bewust te maken van hun energielasten: ‘Veel mensen weten niet hoeveel ze kunnen besparen als ze beter op hun energieverbruik letten. We geven gratis advies en kijken naar de persoonlijke situatie van de mensen’, zegt Suzan.

Thuisafspraak
Gratis advies is een hulpmiddel, maar het doel van deze ochtend is om afspraken te maken met de mensen. Mat Schatorjé van EnergieLoket heeft een aantal vrijwilligers bijeengebracht om op deze ochtend met cliënten van de voedselbank in gesprek te gaan: ‘Deze mensen hebben zoveel aan hun hoofd dat het openen van een brief over hun energierekening niet het belangrijkste voor hen is. Daarom maken we hier afspraken om bij de mensen thuis op bezoek te gaan. We kijken dan of we de energiekosten kunnen verlagen.’

De samenwerking tussen Voedselbank Deurne en Bergopwaarts heeft ervoor gezorgd dat jonge mensen zich vaker melden. Suzan: ‘We hopen dat door deze samenwerking nog meer mensen hier gebruik van maken. Iedereen kan in zo’n situatie terechtkomen en wij zijn er om te helpen. Niemand staat er hier alleen voor.’


Dit artikel is onderdeel van
de nieuwsbrief oktober 2024.
Klik hier om de digitale nieuwsbrief te lezen.