Weer beter met de buren met Buurtbemiddeling
Overlast van de buren of ergernissen? Vaak kloppen bewoners ermee aan bij Bergopwaarts. Ton Schmitz en Sandra Stokbroeks, coördinatoren Buurtbemiddeling DAS (Deurne, Asten, Someren), leggen uit waarom het beter is om bij eerst bij hen aan te kloppen.
“Als er onenigheid is, is het het beste om daar zo snel mogelijk iets mee te doen”, zegt Ton. “Als de ruzie hoger oploopt, is het veel moeilijker om de mensen met elkaar om de tafel te krijgen.” Buurtbemiddeling is een laagdrempelige manier om dat te doen. “Dat we met vrijwilligers werken, geeft bewoners meer vertrouwen dan wanneer een professional van Bergopwaarts of de politie langskomt”, weet Sandra uit ervaring. “Wij vertellen niet wat mensen moeten doen, dat werkt niet. Wij laten mensen samen tot een oplossing komen.”
Zonder oordeel
“Onze goed getrainde bemiddelaars gaan eerst in een tweetal naar de melder, daarna naar de andere partij om ook het verhaal van de andere kant horen. Het is de bedoeling dat de partijen daarna samen kijken hoe zij eruit kunnen komen. Wij begeleiden alleen het gesprek, we hebben geen oordeel en alles wat verteld wordt blijft binnen de vier muren.” In 2018 werd Buurtbemiddeling DAS ingezet bij ongeveer 75 zaken, waarvan 70% geslaagd te noemen is. Ton: “De mensen zijn altijd blij als wij zijn geweest, er komt vaak meer rust.”
Onenigheid met de buren? Zin om zelf bemiddelaar te worden? Mail naar info@bemiddeling.nu of bel: 06 11 25 47 73. Dat kan iedere dag van de week, ook ’s avonds en in het weekend.
Dit artikel is onderdeel van de nieuwsbrief maart 2019. Klik hier om de volledige nieuwsbrief te lezen.